ظريف: تروريستها از عربستان سعودي مي‌آيند


وزير امور خارجه درباره اظهارات عادل الجبير وزير خارجه عربستان که انقلاب اسلامي‌را يک انقلاب شيعه ناميده، گفت: آنها به دليل انتخاب‌هاي اشتباهي که داشته‌اند احساس خطر مي‌کنند. با صدام حسين شروع کردند و با القاعده، داعش و جبهه النصره ادامه دادند. تمامي‌آنها تصميمات غلط بود. اکنون براي اينکه آنچه را انجام داده‌اند توجيه کنند و مشروع جلوه دهند مجبورند که اين نامگذاري را انجام دهند
به گزارش ايسنا، محمدجواد ظريف گفت: تروريستها نمي‌توانند در ايران پناهنده شوند. آنها در ايران خانه و تجاري که از آنها حمايت کنند، ندارند. تمامي‌اينها از عربستان سعودي مي‌آيد. نگاه کنيد که چه تعداد پيام‌هاي زيادي با محتواي حمايت از داعش از سوي عربستان سعودي و ديگر کشورهاي عربي در خليج‌فارس مي‌آيد. اين يک حقيقت ناراحت‌کننده است. بي‌ثباتي در عربستان، بي‌ثباتي در دولت سعودي، بي‌ثباتي در هر دولتي در منطقه ما تهديدي عليه امنيت ملي‌مان است چرا که شما نمي‌توانيد در محيطي ناامن زندگي کنيد اما از امنيت برخوردار باشيد.
وزير خارجه در پاسخ به اين که چنين اقداماتي دخالت در امور داخلي ديگر کشورهاست، بيان کرد: چند سال پيش در سنا مردم از ايراني‌ها مي‌خواستند تا عليه دولت به پا خيزند اما مردم زياد در اين باره اعتراض نکردند، مي‌گويند که آمريکا خواهان سقوط دولت ايران است. مردم ديدگاه‌هاي خود را بيان مي‌کنند. در جهان امروز بيان عقايد به ويژه توسط راديو، تلويزيون اگر اينها به عنوان فراخوان انقلاب و درخواست براي برکناري دولتي محسوب مي‌شود سپس شما کار سختي خواهيد داشت که سوابق خيلي از اين کشورها شامل رييس پيشين اطلاعات عربستان سعودي را رصد کنيد که در يک راهپيمايي که توسط يک سازمان تروريستي شناخته شده برگزار شده بود، شرکت کرد و به اين سازمان تروريستي گفت که براي کنار زدن دولت ايران با آنها همراه است. وي عضو رسمي‌خانواده سلطنتي و يک مقام دولت سعودي بود که چنين اظهاراتي را بيان کرد.
رييس دستگاه ديپلماسي در پاسخ به اين که سعودي‌ها مي‌گويند شما تابعيت ديگر کشورها را به رسميت نمي‌شناسيد گفت: ايران حاکميت تمام دولت‌ها بر تمام جمعيت‌شان را به رسميت مي‌شناسد و اين پايان ماجراست.